Stel jij de strijk ook altijd uit tot op het allerlaatste moment? Strijken staat bij veel Belgen helemaal onderaan het lijstje van to-do’s in het huishouden. Zeker als je er af en toe een stijve nek of rugpijn aan overhoudt. Een goede, ergonomische strijkhouding kan gelukkig wonderen doen. Met deze 5 stappen helpt Calor je op weg naar strijkplezier zonder zorgen én zonder rugpijn.
 

1. Strijken op maat: wat is de ideale hoogte voor je strijkplank?

Alles begint met de juiste opstelling van je strijkplank. De ideale hoogte om te strijken, is namelijk voor iedereen anders. Klap je strijkplank dus niet zomaar open maar stel hem op ter hoogte van je heupen. Zo kom je vanzelf in een goede strijkhouding te staan waarbij je ellebogen steeds 90° gebogen zijn. De Ixeo-kledingstomer van Calor kan je zelfs in hellende stand zetten waardoor je automatisch een ergonomische lichaamshouding aanneemt. Slim toch?

 

2. Het betere voetenwerk: hoe sta je het beste achter je strijkplank?

Je rug krijgt het zwaar te verduren als je lang rechtstaat. Gelukkig kan je – letterlijk – in enkele stappen je rugspieren verlichten. Dit doe je door je tenen altijd in dezelfde richting als je strijkijzer te laten wijzen. Strijk je bijvoorbeeld altijd naar links? Draai je hele lichaam, van voeten tot schouders, dan ook mee naar links. Zo hoef je je rug niet in onnodige bochten te wringen.
 

3. Variatie troef: strijk je best staand of zittend?

De gouden regel om het strijken zo lang mogelijk vol te houden? Afwisseling! Om zittend te strijken, gebruik je best een hoge stoel met een zitvlak ter hoogte van je bilspieren, zodat je rug mooi recht blijft. Ook hier geldt de 90°-regel voor je ellebogen. Sta je toch liever recht? Laat een voet dan rusten op een verhoogje of opstapje en wissel regelmatig van voet. Op die manier blijft je bekken in evenwicht en hou je je rugspieren ontspannen.
 

4. Pauze of aan een stuk door: hoe lang mag je strijksessie duren?

Strijken doe je best in verschillende sessies. Je rug heeft namelijk voldoende ontspanning nodig. Hou je strijkmoment dus kort en krachtig en las na elke 30 minuten een korte pauze in. Je kan bijvoorbeeld eens naar de wasmachine gaan kijken of de gestreken was alvast in je kast leggen.
 

5. Alle beetjes helpen: hoe pak je de strijk slim aan?  

Strijken is natuurlijk meer dan je strijkijzer bedienen. Het begint eigenlijk al bij het leegmaken van je wasmachine en eindigt bij het opvouwen en opbergen van je kleding. Ook hierbij kan je rekening houden met je rug. Laat je wasmand dus niet op de grond staan maar zet hem op een stoel of tafel zodat je niet elke keer moet bukken om je wasgoed in de mand te leggen. Een klein trapje kan ook helpen om makkelijker aan het bovenste schap in je kledingkast te geraken.